Velký test letních pneumatik ADAC 2023
Letošní test pneumatik od Německého automotoklubu ADAC je výjimečný hned v několika směrech. Jednak tím, že letos slaví testy pneumatiky ADAC krásné padesátileté jubileum, neboť vše začalo v roce 1973. Německý automobilový klub začal s testy pneumatik z jednoduchého důvodu, a to ukončení provozu zimních pneumatik s hroty, které prokazatelně ničily vozovku, a jejich další provoz byl dlouhodobě neudržitelný. U motoristů po celém Německu tedy nastala otázka, jak přežít zimu, bez hrotovaných pneumatik? Odpověď poskytnul právě první test pneumatik ADAC.
Testeři ADAC na zkušebním závodě Pirelli v Italském Vizzola Ticino (zdroj: ADAC)
Od této chvíle již uplynulo 50 let a testy ADAC se staly respektovanou autoritou, podle které vybírají pneumatiky tisíce motoristů po celé Evropě každý rok. To si uvědomuje i ADAC a rozhodl se pro toto významné výročí stvořit speciální výroční test, kterému bylo podrobeno 50 testovaných dezénu pneumatik v rozměru 205/55 R16.
Přejít na výsledky testu
Kritéria testování
Základní charakteristiky testu, jako výběr a anonymní nákup pneumatik zůstaly zachovány, rozrostla však testovací kritéria. Nyní jsou dvě hlavní kategorie, a to již standardní bezpečnost jízdy, která tvoří 70 % celkového hodnocení, a nově také kategorie ekologické rovnováhy, jenž tvoří zbývajících 30 %. Tyto kategorie jsou složeny z dílčích ukazatelů, jenž jsou popsány níže, a to včetně jejich vah v procentech na celkové hodnocení v kategorií.
Kritéria bezpečné jízdy:
- Jízdní vlastnosti na suchém povrchu (40 %)
- Jízdní komfort (40 %)
- Jízdní chování na limitu (40 %)
- Brzdná dráha (20%)
- Jízdní vlastnosti na mokrém povrchu (60 %)
- Brzdná dráha (30 %)
- Podélný aquaplaning (20 %)
- Příčný aquaplaning (10 %)
- Ovladatelnost (30 %)
- Zatáčení (10 %)
Kritéria ekologické rovnováhy
- Očekáváný nájezd kilometrů (40 %)
- Otěr (20 %)
- Účinnost (20 %)
- Hmotnost pneumatiky (50 %)
- Spotřeba paliva (50 %)
- Hlučnost (10 %)
- Vnitřní hlučnost (50 %)
- Vnější hlučnost (50 %)
- Udržitelnost (10 %)
Ačkoliv se na první pohled může zdát, že přidání ekologických kritérií u pneumatik je jen snahou automotoklubu o korporátní prestiž v dnešním světě, opak je pravdou. Tato kritéria totiž přebírají již staré známé parametry, jako je hlučnost, spotřeba, nebo očekávaná životnost, což jsou informace, které mohou být rozhodující pro mnoho motoristů. K těmto již známým kritériím se přidaly další, které doposud v testech nebyly. Jedná se o otěr pneumatiky, tedy informace, kolik miligramů ubyde z pneumatiky v přepočtu na jeden kilometr, účinnost pneumatiky, což je parametr, který řeší celkovou hmotnost pneumatiky a její vliv na spotřebu paliva a nakonec udržitelnost. Udržitelnost jako jediná nezkoumá pouze samotnou pneumatiku, ale také výrobní proces, certifikaci výrobce, nebo jeho hospodaření ve vztahu k životnímu prostředí. U samotné pneumatiky se pak z pohledu udržitelnosti nahlíží zejména na to, zda jsou na nich zbytky z výroby, které se při jízdě budou uvolňovat do okolního prostředí, například „gumové chloupky“, které jsou pozůstatky po vytláčení vzduchu z vulkanizační formy.
Samotný test poté prokázal, že vývoj pneumatik je v duchu „vždy něco za něco“ a při vývoji jsou některé parametry protichůdné, tím nejvýznamnějším je požadavek na vysoký kilometrový průběh versus jízdní vlastnosti na mokrých vozovkách. Příkladem mohou být dezény Michelin e.Primacy a Double Coin DC99, které sice nabízejí velkou porci kilometrů, nicméně, na mokré vozovce bylo jejich hodnocení spíše mizerné. Pozitivním překvapením mimořádně dobrá účinnost výše zmíněných Michelin e.Primacy, které se dělí o první místo s Bridgestone Turanza T005.
Záběry z testu měření spotřeby paliva, které se určuje při jízdě vozidla konstantní rychlostí na oválné dráze (zdroj: ADAC)
Test letních pneumatik 205/55 R16 – ADAC 2023
ADAC prověřil padesát jednotlivých dezénu letních pneumatik v rozměru 205/55 R16, které lze zakoupit a Německém trhu. Tento dezén je doménou zejména vozidel nižší střední třídy, jako je BMW řady 2 Active Tourer, Škoda Octavia, nebo Mazda 3. I přes změny hodnoticích kritérií stále platí, že čím nižší je výsledné hodnocení ADAC, tím lepšího výsledku pneumatika dosáhla.
Překvapivě žádná z pneumatik nedosáhla výsledného hodnocení „Velmi dobrá“. Hodnocení „dobrá“ získalo deset dezénu zastoupených zejména tradičními prémiovými výrobci a výrobci, kteří patří ke špičce ve středním segmentu. Nejvíce zastoupeným hodnocením bylo „uspokojivá“, které si odneslo 21 dezénu, dvanáct dezénu bylo testem označeno stupněm „uspokojivá“ a sedm dezénu propadlo se stupněm „nedostatečná“.
Výsledky testu ADAC 2023 v rozměru 205/55 R16 91 V
Pneumatika | Celkem | Bezpečnost jízdy | Sucho | Mokro | Ekologická rovnováha | Očekávaný kilometrový nájezd | Otěr | Účinnost | Hluk | Udržitelnost |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,1 | 2,2 | 2,0 | 1,7 | 0,6 | 1,9 | 2,1 | 2,7 | 3,4 |
Continental PremiumContact 6 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
1,8 | 1,8 | 1,8 | 2,6 | 1,6 | 2,2 | 2,6 | 3,2 | 3,2 |
Michelin Primacy 4+ | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,3 | 2,4 | 2,2 | 1,6 | 0,6 | 1,6 | 2,4 | 2,8 | 3,0 |
Bridgestone Turanza T005 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,2 | 2,0 | 2,3 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 1,5 | 3,4 | 3,1 |
Nokian Tyres Wetproof | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,0 | 1,8 | 2,2 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,2 | 2,9 | 3,5 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,1 | 1,6 | 2,4 | 2,7 | 2,4 | 2,4 | 2,7 | 3,0 | 4,1 |
Continental UltraContact | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,6 | 2,4 | 2,6 | 1,7 | 1,0 | 1,6 | 2,0 | 2,8 | 3,2 |
Kumho Ecsta HS52 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,3 | 2,4 | 2,3 | 2,7 | 2,2 | 2,5 | 2,7 | 3,0 | 3,9 |
Hankook Ventus Prime4 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2,1 | 2,7 | 2,9 | 3,1 |
Nexen N’Fera Primus | ![]() ![]() ![]() ![]() |
2,3 | 2,3 | 2,3 | 3,1 | 3,1 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 3,5 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | ![]() ![]() ![]() |
2,4 | 2,2 | 2,5 | 3,0 | 3,0 | 2,8 | 2,4 | 3,0 | 4,2 |
Kleber Dynaxer HP4 | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,6 | 2,8 | 2,1 | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,4 | 3,0 |
Fulda EcoControl HP2 | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,5 | 2,8 | 2,2 | 1,8 | 2,2 | 1,9 | 2,8 | 3,3 |
Toyo Tires Proxes Comfort | ![]() ![]() ![]() |
2,7 | 2,5 | 2,7 | 2,5 | 2,3 | 2,4 | 2,2 | 2,5 | 4,1 |
Debica Presto HP2 | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,2 | 2,8 | 3,3 |
Dunlop Sport BluResponse | ![]() ![]() ![]() |
2,6 | 2,3 | 2,6 | 2,8 | 2,8 | 2,5 | 1,7 | 3,2 | 3,3 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | ![]() ![]() ![]() |
2,7 | 2,2 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,6 | 2,3 | 2,7 | 3,0 |
Sava Intensa HP2 | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,7 | 2,8 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 1,9 | 3,1 | 3,3 |
Semperit Speed-Life 3 | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 3,2 |
Firestone Roadhawk | ![]() ![]() ![]() |
2,8 | 2,2 | 2,8 | 2,7 | 2,1 | 2,1 | 1,9 | 3,0 | 3,1 |
BF Goodrich Advantage | ![]() ![]() ![]() |
2,9 | 2,1 | 2,9 | 2,8 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 3,0 |
GT Radial FE2 | ![]() ![]() ![]() |
2,9 | 2,1 | 2,9 | 3,0 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | 3,0 | 4,1 |
ESA+TECAR Spirit Pro | ![]() ![]() ![]() |
3,4 | 3,4 | 2,1 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 3,2 |
Barum Bravuris 5 HM | ![]() ![]() ![]() |
3,2 | 3,1 | 3,2 | 2,9 | 2,6 | 2,6 | 1,9 | 3,0 | 3,2 |
Viking ProTech NewGen | ![]() ![]() ![]() |
3,4 | 3,0 | 3,4 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,1 | 2,7 | 3,2 |
Norauto Prevensys 4 | ![]() ![]() ![]() |
3,2 | 3,2 | 2,3 | 3,0 | 2,9 | 3,0 | 2,4 | 2,3 | 3,1 |
Apollo Alnac 4G | ![]() ![]() ![]() |
3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,5 | 3,5 | 2,8 | 2,2 | 2,7 | 4,0 |
General Tire Altimax One S | ![]() ![]() ![]() |
3,5 | 3,5 | 3,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,0 | 2,7 | 3,1 |
Giti GitiSynergy H2 | ![]() ![]() ![]() |
3,4 | 3,4 | 3,4 | 2,8 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 3,2 | 4,1 |
Petlas Imperium PT515 | ![]() ![]() ![]() |
3,5 | 3,5 | 3,2 | 2,8 | 1,8 | 2,3 | 2,8 | 3,0 | 4,2 |
Uniroyal RainSport 5 | ![]() ![]() ![]() |
3,4 | 3,4 | 2,0 | 3,1 | 3,1 | 3,0 | 2,5 | 3,0 | 3,2 |
Hifly HF 201 | ![]() ![]() |
3,6 | 3,1 | 3,6 | 2,6 | 2,6 | 2,3 | 2,4 | 2,0 | 4,2 |
Cooper Zeon CS8 | ![]() ![]() |
3,6 | 3,6 | 2,4 | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 3,1 | 2,0 | 3,9 |
Westlake Z-107 | ![]() ![]() |
2,7 | 2,5 | 2,7 | 3,7 | 3,7 | 2,9 | 2,4 | 3,5 | 4,2 |
Minerva F209 | ![]() ![]() |
3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,0 | 3,0 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 4,2 |
King Meiler Sport 1 | ![]() ![]() |
3,8 | 3,8 | 3,5 | 2,8 | 2,8 | 2,5 | 2,1 | 3,8 | 3,0 |
Tomket Sport | ![]() ![]() |
3,8 | 3,3 | 3,8 | 3,3 | 3,3 | 2,4 | 1,6 | 3,0 | 4,3 |
Michelin e.Primacy | ![]() ![]() |
3,9 | 2,8 | 3,9 | 1,3 | 0,6 | 1,0 | 1,5 | 2,6 | 2,6 |
Laufenn S-Fit EQ+ | ![]() ![]() |
2,9 | 2,7 | 2,9 | 3,9 | 3,9 | 2,1 | 2,1 | 2,6 | 3,1 |
Delinte DH2 | ![]() ![]() |
4,0 | 4,0 | 3,0 | 3,7 | 3,7 | 2,2 | 2,2 | 2,1 | 4,2 |
Zeetex ZT1000 | ![]() ![]() |
3,8 | 3,8 | 3,1 | 4,1 | 4,1 | 2,3 | 2,3 | 2,1 | 4,5 |
Avon ZV7 | ![]() ![]() |
3,9 | 3,9 | 2,6 | 4,1 | 4,0 | 2,8 | 2,8 | 3,7 | 3,4 |
Radar RPX 800 | ![]() ![]() |
4,1 | 4,1 | 3,1 | 3,7 | 3,7 | 3,2 | 2,5 | 2,5 | 4,2 |
Rotalla RH01 | ![]() |
4,7 | 3,5 | 4,7 | 3,2 | 3,2 | 2,3 | 2,1 | 2,6 | 4,5 |
Berlin Tires UHP 1 G2 | ![]() |
5,3 | 3,4 | 5,3 | 3,1 | 3,1 | 2,5 | 2,6 | 3,1 | 4,2 |
Lassa Driveways | ![]() |
5,3 | 4,0 | 5,3 | 3,1 | 3,1 | 2,4 | 2,4 | 3,1 | 3,7 |
Evergreen EH 226 | ![]() |
5,4 | 3,6 | 5,4 | 2,7 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 2,4 | 4,5 |
Riken Road Performance | ![]() |
5,4 | 3,8 | 5,4 | 3,1 | 3,1 | 2,1 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Double Coin DC99 | ![]() |
5,5 | 2,9 | 5,5 | 1,7 | 0,6 | 1,4 | 2,4 | 2,7 | 4,5 |
Premiorri Solazo | ![]() |
5,5 | 4,1 | 5,5 | 3,2 | 2,8 | 2,3 | 3,2 | 3,9 | 4,0 |
Video z testování:
Vysvětlivky:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
0,5 - 1,5 | Velmi dobrá |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1,6 - 2,5 | Dobrá |
![]() ![]() ![]() |
2,6 - 3,5 | Uspokojivá |
![]() ![]() |
3,6 - 4,5 | Dostatečná |
![]() |
4,6 - 5,5 | Nedostatečná |
- Testy pneu - zimní 2022
- Testy pneu - letní 2022
- Testy pneu - zimní 2021
- Testy pneu - letní 2021
- Testy pneu - zimní 2020
- Testy pneu - letní 2020
- Testy pneu - zimní 2019
- Testy pneu - letní 2019
- Testy pneu - zimní 2018
- Testy pneu - letní 2017
- Testy pneu - zimní 2016
- Testy pneu - letní 2016
- Testy pneu - zimní 2015
- Testy pneu - letní 2014
- Testy pneu - zimní 2013
- Testy pneu - letní 2013
- Testy pneu - zimní 2012
- Testy pneu – letní 2012
- Testy pneu – zimní 2011
- Testy pneu – letní 2011
- Testy pneu – letní 2010
- Testy pneu – letní 2009