Košík
logo heureka Seznam-pneu.cz je ověřeno zákazníky

Zimní pneumatiky

Na zimní silnice patří zimní pneumatiky

Základ bezpečné jízdy za zimních podmínek tvoří kvalitní zimní pneumatiky s neopotřebovaným dezénem, tvrdí na základě svých bohatých zkušeností odborníci od firmy Bridgestone

 

 

Šestkrát větší riziko nehody – to je nebezpečí, jež přináší řidičům jízda po zimních silnicích. Důkladná příprava na zimní provoz automobilu by proto měla být pro každého samozřejmostí, a platí to zejména pro přezutí kol. Přemýšlej než vyjedeš – tento známý slogan celosvětové bezpečnostní kampaně, kterou pořádá společnost Bridgestone Corporation (dále jen Bridgestone) ve spolupráci s Nadací FIA a národními automobilovými kluby, by si automobilisté v nadcházejícím ročním období rozhodně měli vzít k srdci.

 

„Ačkoliv česká legislativa neukládá řidičům povinnost plošně používat zimní pneumatiky, mělo by to být pro každého samozřejmostí – a to jak ve vlastním zájmu, tak s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu,“ podotýká Robert Koutný, generální ředitel Bridgestone CR, s. r. o. I když se informovanost českých řidičů postupně zvyšuje, stále ještě asi třetina automobilistů používá i v zimě letní pneumatiky. Ukazuje se, že tito lidé dosud neporozuměli rozdílu mezi letními a zimními pneumatikami a často podléhají i předsudkům a omylům. Velká část takových řidičů se obhajuje tím, že jezdí jen ve městě, kde se sníh a náledí vyskytuje na silnicích jen výjimečně a několik procent řidičů má dokonce za to, že se letní a zimní pneumatiky liší pouze svým názvem.

 

Hlavním kritériem pro používání zimních pneumatik přitom vůbec není povrch, po němž se jezdí, nýbrž venkovní teploty, při nichž se automobil provozuje. „V zimě také nechodíme v letních sandálech, podobně bychom měli přistupovat i ke svým automobilům. Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek,“ vypočítává výhody zimního obutí vozu Robert Koutný. Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C.

 

Jak vlastně zimní pneumatiku poznat? Dle naší současné legislativy nese zimní pneumatika označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS). V praxi se ale o zimní pneumatiku jednat nemusí. Toto označení totiž nesou i některé letní pneumatiky, zejména pneu pro vozy 4x4. Kritériem pro označení M+S je totiž pouze hodnota záběrových vlastností, které musí být nejméně o 10% vyšší než referenční letní pneumatika. Této hodnoty mohou dosáhnout i některé letní pneumatiky, aniž by byly vyrobeny ze speciální zimní směsi nebo měly potřebné lamelování nezbytné pro skutečnou zimní pneumatiku. Z tohoto důvodu významní výrobci pneumatik zavedli alternativní značení pro skutečné zimní pneumatiky, kterým je symbol horského štítu a sněhové vločky na bočnici pneumatiky. Tyto pneumatiky také kromě standardního indikátoru opotřebení (hranice 1,6 mm) nesou i indikátor opotřebení zimní pneumatiky, který udává zbývající hloubku dezénu 4 mm, což je hodnota nezbytná pro správné fungování zimní pneumatiky. Tento indikátor má na sobě symbol sněhové vločky (hvězdičky) a jeho pozice v běhounu je značena také symbolem hvězdičky a hodnotou 4 mm v ramenní části.

 

Řidiči by měli věnovat pozornost stavu svých zimních pneumatik – hloubka dezénu by neměla na žádném z kol klesnout pod 4 milimetry. Odborníci totiž zjistili, že při nižší hloubce vzorku ztrácí zimní pneumatika u vozidel do 3 500 kg své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezytný pro jízdu na sněhu.

 

V České republice platí od loňského roku nové dopravní značky „Zimní výbava“ a „Zimní výbava-konec“, které vymezují úseky silnic, na nichž jsou od 1. listopadu do 30. dubna (neuvádí-li dodatková tabulka jinak) zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech pro vozy do 3,5 t povinné. Mezi tyto komunikace byly zařazeny nejen silnice v horských oblastech, ale i úsek dálnice D1 na Vysočině. Řidiči, kteří se v zimě chtějí vyhnout komplikacím s hledáním objízdných tras, tak mají o důvod více k pořízení zimních pneumatik. Zimní výbava je povinná i v řadě evropských zemí. Například v Rakousku musí řidiči používat zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu do 15. dubna, při použití letního vzorku s sebou musí vozit sněhové řetězy. Povinné jsou zimní pneumatiky i ve Finsku, Estonsku, Lotyšsku a Slovinsku.