Košík
logo heureka Seznam-pneu.cz je ověřeno zákazníky
Pneumatiky EshopZe světa pneu

Nový „rainman“ od značky Uniroyal

(20.3.2009)

Značka Uniroyal vstupuje na trh s novým dezénem RainExpert, který je podle čerstvé informace společnosti Barum Continental již k dispozici u jejích dealerů. Má nabízet až o pět procent vyšší odolnost proti aquaplaningu, zkrácení brzdné dráhy o tři procenta a pětiprocentní prodloužení životnosti. Nová pneumatika RainExpert je vyráběna v 78 různých verzích, ve velikostech 13 až 16 palců a je navržena pro vozy od třídy minivozů a kompaktních vozů až po střední třídu. image1472

Uniroyal RainExpert disponuje hydrodynamickým běhounem, který je charakteristický směrově orientovaným a konzistentním vzorkem ve tvaru písmene V. V závislosti na rozměru pneumatiky se používá verze se třemi nebo čtyřmi drážkami. Na mokré vozovce obvodové drážky běhounu rychle nabírají vodu a účinně ji pomocí drážek mezi bloky dezénu odvádějí do stran pneumatiky. „Dokonce i drážky samotné mají tvar s dvojitým zakřivením,” vysvětluje autor dezénu Jürgen Brockmann. „To zabraňuje jakémukoliv víření vody, které by mohlo bránit jejímu rychlému rozptýlení.” V závislosti na šířce a rychlosti pneumatiky a výšce vrstvy vody na vozovce musí pneumatika do deště pro udržení kontaktu odvést až 42 litrů vody za sekundu: „Právě zde běhoun se vzorkem ve tvaru písmene V pomáhá, neboť má při vypuzování vody z povrchu pneumatiky ve styku s vozovkou lepší vlastnosti než nesměrový běhoun,” dodává.

V centru zájmu tvůrců nové pneu byl samozřejmě i brzdný výkon na mokru. Pomocí speciálního sklonu lamel, resp. drobných štěrbinek v segmentu běhounu, které jsou použity namísto standardních lamel, dochází během brždění ke zvýšení tuhosti běhounu. To se promítá do kratší brzdné dráhy na mokru. Vyšší bezpečnost je dána také stabilnějšími dezénovými bloky v oblasti ramene pneumatiky. Ty slouží ke zlepšení řízení a napomáhají řidiči při prudkých manévrech.

Výrobce dále udává nadstandardní životnost nové pneu. „Opotřebení nové pneu v důsledku otěru je nízké a díky dobře vyvážené tuhosti pneumatiky rovnoměrně rozdělené,” vysvětluje Brockmann.

Nová pneu je též vybavena systémem indikátorů opotřebení běhounu, které mají varovat řidiče, jakmile dojde k opotřebení na třímilimetrový limit.” Lukas Kosmala, produktový manažer Uniroyal, vysvětluje: „Mezi jednotlivé elementy běhounu byly umístěny přepážky s výškou tři milimetry. Limitu opotřebení běhounu je dosaženo v okamžiku, kdy se okolní běhoun pneumatiky dostane na úroveň těchto přepážek.” Dešťová kapka na ramenních blocích pneumatiky značí, kde se tyto S-TWI (summer tread wear indicators – indikátory opotřebení letních pneumatik) nacházejí. Indikátory jsou umístěny napříč drážkami v linii se symbolem kapky.

Dalším užitečným rysem zajišťujícím delší životnost pneumatik je VAI - vizuální indikátor opotřebení pneumatiky umístěný na běhounu. VAI indikátory jsou tvořeny symbolem deštníku, který je vylisován do dezénu pneumatiky a slouží k vizuální identifikaci nesprávné geometrie náprav. „Pokud se VAI symboly na obou stranách profilu opotřebovávají rovnoměrně, znamená to, že geometrie je nastavena správně. Pokud se však indikátory opotřebovávají různě, je třeba zkontrolovat geometrii, abychom předešli nerovnoměrnému opotřebení pneumatik,” doporučuje Kosmala.