Košík
logo heureka Seznam-pneu.cz je ověřeno zákazníky
Pneumatiky EshopZe světa pneu

Jak dlouho je dosud nepoužitá pneumatika nová nebo už stará?

(30.11.2009)

Poslední dobou se stále častěji množí dotazy na to, jak stará je pneumatika, kterou máme nebo nemáme skladem. Někteří zákazníci přidávají do poznámky, že požadují pneumatiku starou maximálně tři měsíce jiní chtějí rovnou napsat do e-mailu DOT daných čtyř pneumatik apod. 

V našem e-shopu www.seznam-pneu.cz  prodáváme vždy jen nové pneu určené pro prodej v dané sezóně a ručíme za ně dobrým jménem naší společnosti ABA MEDIA s.r.o. Z logistických i technických důvodů není v našich silách ověřovat u všech pneumatik staří pneu. Pokud prodáváme starší pneumatiky, které jsme sehnali v rámci nějakého výprodeje, upozorňujeme na to v názvu pneumatiky, že se jedná o starší DOT, aby nedošlo ke zmatení zákazníka.

sw5 

Ale položme si společně otázku, jak dlouho je dosud nepoužitá pneumatika nová nebo už stará? Jak dlouho lze mít skladem pneumatiku, aby ji bylo možné prodat jako novou, nebo aby ji šlo vůbec zákazníkovi nabídnout. Po jaké době lze ještě nepoužitý produkt, jakýkoliv výrobek, prodat jako nový? Na to samozřejmě neexistuje žádná jednoznačná odpověď. Pokud si zákazník kupuje například plnotučné mléko, podívá se na dobu trvanlivosti a je to víceméně jasné. Jenomže, co když jde o pneumatiku? Jestliže se domníváte, že jako nová může být označena i po 5 letech bezvadného skladování, nemýlíte se. Víte ale, že stanovení této doby, sice ne zákonem dané, ale odborníky obecně respektované, předcházelo?

Například v Německu už před lety vydal Hospodařáský svaz německého kaučukového průmyslu v této záležitosti výklad, kde se praví: "Pneumatiky na základě fyzikálních a chemických procesů stárnou. To platí i pro nepoužívané nebo pro jen málo použité pneumatiky. Aby se proti tomuto procesu působilo, přidávají se do směsi substance, které brání životnost snižujícím chemickým reakcím s kyslíkem a ozonem. Tím je zaručené, že i moho let správně uskladněné pneumatiky odpovídají specifikaci nových pneumatik a nejsou omezeny ve své použitelnosti."

Na základě iniciativy a pod vedením asiciace Svazu vulkanizérů a obchodníků s pneumatikami, bylo v září 2001 vydáno klíčové stanovisko rozhodujících zástupců německého pneumatikářského průmyslu k dosud různě vysvětlovanému pojmu "mnoho let" ve výše uvedeném výkladu. Respektive, jaká doba to smí maximálně být. Společnosti Bridgestone, Firestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin a Pirelli vydaly k motoristům a obchodníkům s pneumatikami následující doporučení: "Dbejte na to, aby při koupi nepoužité pneumatiky pro osobní automobily nebyl na ní datum výroby starší než 5 let!"

Jinak uvedeno, nepoužitá pneumatika předepsaným způsobem skladovaná je brána jako nová a jako nová se také může prodat, neuplynulo-li od její výroby déle než 5 roků. Aby bylo jasno, to pochopitelně ještě neznamená, že na vozidlo nelze namontovat pneumatiku, která je starší než 5 let. Je ovšem nezbytné znát, jak se po uvedenou dobu skladovala.

Datum výroby pneumatiky lze zjistit ze čtyřmístného čísla DOT (Deparment of Transportation) na boku pneumatiky. Přesněji řečeno, za nápisem DOT je kombinace čtyř písmen (např. HWFZ, přičemž HW je kód výrobce a FZ kód rozměru) a pak následuje číslo ze čtyř číslic. Například 2209 znemaná, že pneumatika byla vyrobena ve 22. kalendářním týdnu a to roku 2009, tedy ve zkratce 09.

Nicméně stáří pneumatiky je jedna věc, zákonná záruka věc druhá. Ta se vždy počítá teprve ode dne, kdy bylo zboží prodáno zákazníkovi.

Podívat se na datum výroby pneumatiky se doporučuje nejen při nákupu nových pneumatik, ale občas by si měl stáří svých pneumatik zkontrolovat každý řidič. Tedy nejen případné datumy, ale hlavně projevy stárnutí pneumatik na voze. Je obecně známo, že pneumatika Sava stárne rychleji než nepříklad pneumatika Hankook.

Obecně zde panuje pravidlo 10 let. Pneumatika na voze, by neměla být starší 10 let od výroby. Tedy i pokud najezdíte opravdu jen pár kilometrů ročně a zdá se Vám, že ještě je zbytečné kupovat nové, zvažte svou bezpečnost. Ty z Vás, kteří se snaží nemít pneumatiku starší několika měsíců možná překvapí, že na druhou stranu existují i řidiči, kteří mají pneu na voze i 10 nebo 15 let a pak se snaží dokoupit jen dvě stejné a jsou nemile překvapeni, že jejich dezén se již dávno nevyrábí.