Košík
logo heureka Seznam-pneu.cz je ověřeno zákazníky
Pneumatiky EshopZe světa pneu

Jak bez problému zvládnout zimu na silnicích

(26.09.2011)

 V posledních letech si už i čeští motoristé zvykli, že zima a sníh nás na silnici může v plné síle zaskočit už v průběhu podzimních měsíců. Pojďme si proto raději připomenout nejdůležitější body jak připravit osobní vůz na nejnáročnější část roku.

 Prvním a nejdůležitějším krokem je výměna letních pneumatik za zimní. Doporučujeme nečekat s přezutím až napadne první sníh. Nikdo si přeci nechce užívat front v přeplněných pneuservisech. A nejen to. Zimní pneumatiky totiž překonávají svými jízdními vlastnostmi letní pneumatiky nejen na sněhu a ledu, ale i na suchém a mokrém povrchu - ve chvíli kdy teploty poklesnou pod 7 °C. Důvodem je odlišné složení pryžové směsi ve výrobě letních a zimních pneumatik. Měkčí běhounové směsi zimních pneu jsou i během teplejších zim bez sněhu a ledovky zárukou výrazně větší jízdní stability, snazší ovladatelnosti a hlavně výrazně kratší brzdné dráhy. Na sněhu a náledí je pak propast ve výkonnosti mezi zimními a letními pneumatikami obrovský a na první pohled zřetelný i naprostému laikovi.

 I naše česká legislativa zareagovala na výše uvedené skutečnosti a proto od 1. listopadu 2011 zavádí pro osobní a užitkové vozy povinnost používat zimní pneumatiky za zákonem stanovených podmnek na všech druzích silnic - tedy nejen na vyznačených úsecích jak tomu bylo doposud. Řidiči, kteří se v zimě chystají do zahraničí by si měli předem zjistit, jak je v zemích, kterými budou projíždět, definováno zimní období a jaké jsou tamní požadavky na zimní výbavu vozu - pozor, co stát to jiná právní úprava! Pokud včas přezujete na zimní pneumatiky, sázíte na jistotu.

V Česku platí zákonná povinnost používat zimní pneumatiky od 1.11. do 31.3., pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza a nebo pokud lze předpokládat, že během jízdy předchozí tři podmínky mohou nastat - krásně šalamounsky definované. Zákon také stanovuje, že u motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 tuny jsou zimní pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka dezénu musí být nejméně 4 mm. Výjimkou jsou pouze případy nouzového dojetí s rezervou.

A snih 

Pokud přezouváte na zimní pneumatiky, které jste používali už v minulé zimní sezoně, měli byste je důkladně prohlédnout, zda nejsou poškozené nebo příliš opotřebované. Zákonný požadavek na minimální hloubku dezénu 4 mm má své opodstatnění, protože přinižší hloubce dezénu ztrácí pneumatika své přednosti na sněhu a mizí i tzv. samočistící efekt nezbytný pro jízdu na sněhu. Také je dobré zkontrolovat stáří pneumatiky. Doporučujeme vyměnit pneumatiku nejpozději po pěti sezonách používání, protože každá pneumatika ztrácí časem své původní vlastnosti vlivem povětrnostních podmínek na použitou směs.

Nedoporučujeme na zimu používat celoroční pneumatiky označené M+S, M.S, M/S nebo MS. S celoročními pneu nebudete spokojeni ani v létě ani v zimě. Proč nedoporučujeme celoroční pneumatiky naleznete podrobněji zdůvodněno v tomto starším článku.

Pokud se chystáte například na dovolenou do hor, doporučujeme přibalit i kvalitní sněhové řetězy. Montáž sněhových řetězů je vhodné se naučit a vyzkoušet předem. A pozor, v některých státech jsou sněhové řetězy za určichých okolností dokonce povinné! - například v Německu.

V době, kdy měníte na voze pneumatiky, by také mělo dojít k důkladné kontrole technického stavu vozu, aby byl dokonale připraven na nejnáročnější část roku. Věnujte, prosím, zvláštní pozornost osvětlení vozidla a brzdové soustavě. Nerovnoměrné brzdění jednotlivých kol může přivodit zejména na kluzkém povrchu velmi rychle nebezpečnou situaci. Poškození motoru zaparkovaného vozidla v mrazu zabrání nemrznoucí chladící kapalina do -25 °C a ničím nerušený výhled z vozu za jízdy v každém zimním počasí zaručí zimní směs do ostřikovače a dobrý stav stíracích lišt stěračů.

 Pro bezproblémové spouštění motoru i za největších mrazů je potřeba udržovat akumulátor v dobrém technickém stavu. V případě nouze pomohou startovací kabely, které by přes zimu neměly chybět na palubě auta stejně jako škrabka na led, smetáček, lopatka a pracovní ochranné rukavice. Naopak rozmazovač zámků je lepší v autě nenechávat...

  Za celou společnost ABA MEDIA s.r.o. Vám přejeme mnoho bezpečně naježděných zimních kilometrů a hlavně žádné nehody.